Wie is online

We hebben 1120 gasten en geen leden online

Showcase

Macro opnames

Onderstaande macrofoto's zijn gemaakt met de 150/2.8 EX DG Macro APO HSM van Sigma.  

Windmolens in Flevoland

    Natuurstroom is de schoonste stroom van Nederland. Voor 100% opgewekt uit zon,

Groente & fruit deel 2

Vervolg op macrofotografie deel 1 van groente en fruit.

Pixel

{aliases pixels} Pixels zijn de kleinste delen van een beeld die samen het beeld vormen. Elk

Luminantie

Een aanduiding uit de fysica waarmee de densiteit van de lichtintensiteit wordt aangegeven. Wordt

Paddentrek ten einde: 13.744 amfibieën geteld

BANT - De paddentrek in het Kuinderbos in Flevoland zit er op. Zo'n 8.680 padden, 4.168 kikkers en 9

De Vos

De vossenvacht is over het algemeen roodbruin, maar kan ook beige tot helderrood zijn, of zilverkleu

Metadata

Gegevens over de gegevens. Bij digitale fotografie bevat de metadata informatie over het fotobest

Statief

Een statief wordt gebruikt om cameratrillingen te voorkomen door een stabiele basis voor de camer

Deelmeting

Een meetmethode waarbij de camera de hoeveelheid licht binnen een scène bepaalt. Een deelm

Spotmeting

Een methode voor het meten van de belichting waarbij de camera het licht binnen een scène

Groen vierkantje

Een pictogram dat bij Canon EOS camera’s wordt gebruikt om het programma Volautomatisch aan

Meetmethode

De methode waarmee de camera de juiste belichting bepaalt.

Halobreedte

Het aantal pixels rondom een geselecteerde middelste pixel die worden beïnvloed wanneer Onsc

Scherptediepte

Het deel van de scène van voor naar achter dat op de foto als scherp wordt beoordeeld.

Een aangepaste witbalans instellen

Een aangepaste witbalans is een handig hulpmiddel dat ervoor zorgt dat u tijdens de nabewerking mind

Zwart punt

De invoerwaarde waaronder alle invoertonen worden toegewezen aan de minimale uitvoerwaarde (stand

Lichtmeting

Het meten van de hoeveelheid licht dat op een onderwerp valt, of door een voorwerp wordt teruggek

CameraHobby! - de site voor de digitale hobbyfotograaf

"Dark current" ruis

Problemen bij astrofotografie met D-SLR-camera's

Alle elektrische schakelingen veroorzaken willekeurige ruis. Als de elektronica van de camera langdurig wordt gebruikt bij foto's met een lange sluitertijd, kan zich een lading ophopen in elke pixelcel van de CCD, ook al is er geen licht aanwezig. Dit wordt "dark current" ruis of thermische lading genoemd en is in de foto zichtbaar als kleine, veelkleurige pixels. Astrofotografen moeten foto's met een lange sluitertijd maken vanwege de donkere achtergrond van de nachtelijke lucht om zo een juiste belichting van het onderwerp te verkrijgen. Digitale camera's die speciaal zijn ontwikkeld voor telescopen bevatten soms een "gekoelde" CCD om zo "dark current" ruis te voorkomen. Hoewel camera's, zoals die uit de D-serie, foto's met een lange sluitertijd kunnen maken, zijn ze bedoeld voor algemeen gebruik en zullen in foto's die langer dan enkele seconden worden belicht veelkleurige pixels verschijnen. Dit is normaal voor een camera met dit ontwerp. Bovendien geldt dat hoe warmer de camera wordt, hoe groter de kans op ruis is aangezien de elektronen meer geprikkeld worden door warmte. Daarom wordt voor lange sluitertijden aangeraden de camera zo koel mogelijk te houden. Dit betekent dat u de camera niet voor lange opnamen dient te gebruiken vlak nadat u deze gedurende langere tijd in de hand hebt gehouden.


DCR

Figuur 1. Een voorbeeld van "dark current" ruis.  Gekleurde vlekken door warmte van elektrische componenten.


Fotografen die foto's met een zeer lange sluitertijd willen maken van zeer donkere onderwerpen, kunnen te maken krijgen met gekleurde vlekken die worden veroorzaakt doordat er interferentie optreedt tussen de CCD en een elektrische component die veel warmte afgeeft (gewoonlijk een stroombron). Een gangbare toepassing van lange sluitertijden is astrofotografie. De positie van de gekleurde vlekken hangt af van het cameraontwerp en de positie van de interne componenten. De onderstaande foto is gemaakt met de D100 en toont een voorbeeld van dit door de warmte ontstane artefact bij een belichting van tien minuten. Dit type ruis neemt toe als de cameracomponenten aanhoudend gedurende langere tijd worden gebruikt, waardoor ze warmer worden dan normaal. Gewoonlijk kunt u het beste 4 à 5 minuten wachten tussen twee lange opnamen, zodat de camera kan afkoelen. (Het gaat hierbij om relatief lage warmteniveaus die soms niet eens merkbaar zijn voor de gebruiker.) Niettemin kan dit verschijnsel zich toch voordoen bij de zevende of achtste foto op rij die op deze manier wordt gemaakt.


DCR2

Figuur 2. De gekleurde paarse vlek linksboven in deze opname van 10 minuten is veroorzaakt door thermische straling van een elektronische component.

 

 

Bron: Nikon Nederland